poniedziałek, 28 listopada 2016

Syrop z mniszka lekarskiego - nasz sposób na męczący kaszel

Okres przeziębień czyli kataru po kolana i kaszlu jak u gruźlika uważam za otwarty :/
W mojej rodzinie na pierwszy ogień poszłam ja (co się zazwyczaj nie zdarza) a od wczoraj dołączył do mnie Hubcio.
Ponieważ zbliżają się wyjątkowe dni (Mikołajki, urodziny, Huberta, imieniny teściowej ;)) nie mamy wyjścia i musimy się szybko wyleczyć.


Póki co męczy nas kaszel więc postanowiliśmy się leczyć naturalnie i dlatego dziś prezentuje Wam przepis na syrop z mniszka lekarskiego - co prawa teraz już go raczej nie zrobicie bo łąki powoli zaczyna przykrywać warstwa śniegu, ale może ktoś z Waszych znajomych lub rodziny taki syropek przyrządził i się z Wami podzieli (tak też było w naszym przypadku) a w przyszłym roku sami zadbacie o to by ten niezastąpiony specyfik znalazł się w Waszej apteczce.


Ogólnie Syrop z mniszka lekarskiego ma m.in. działanie przeciwwirusowe i przeciwzapalne, dlatego najczęściej jest stosowany w leczeniu bólu gardła i kaszlu. Dzięki zawartości wielu cennych witamin i minerałów może być stosowany także w celu leczenia dolegliwości żołądkowych czy infekcji skórnych, ale my dziś skupiamy się na działaniu antyazylowym ;)

Kiedy zbierać kwiaty mniszka?

Kwiaty mniszka lekarskiego najlepiej zbierać w maju, ponieważ wtedy są najbardziej dojrzałe i nie mają charakterystycznego posmaku goryczy. Należy zbierać je w słoneczny dzień, koniecznie przed południem, kiedy kwiat jest najbardziej otwarty. Zebrane o tej porze dnia płatki mają najwięcej smaku i aromatu. Przed przygotowaniem syropu kwiaty mlecza należy rozłożyć na białym papierze - dzięki temu łatwiej będzie nam zobaczyć i usunąć wszystkie owady.




BARDZO WAŻNE !!
Nie należy zbierać kwiatów mniszka rosnących przy drogach oraz na polach (ze względu na ryzyko, że są skażone pestycydami). Najlepiej zbierać kwiaty rosnące na łąkach.

A teraz jak przygotować taki syrop.

Składniki:
  • 1 litr kwiatów mlecza,
  • 2 cytryny,
  • 1 litr wody,
  • 1 kg cukru.


Przygotowanie:
Kwiaty mlecza włóż do garnka, zalej zimną wodą i gotuj na małym ogniu przez ok. 15 min. Następnie garnek odstaw na dobę w chłodne miejsce. Po 24 godzinach wywar odcedź przez sito i dodaj do niego sok z cytryn oraz cukier. Całość wymieszaj i gotuj na małym ogniu do czasu, aż uzyskasz konsystencję lejącego miodu (ok. 2 godzin). Tak powstały syrop przelej do wyparzonych słoiczków, zakręć i odwróć do góry dnem.

W okresie przeziębienia spożywać ok 2-3 łyżeczki syropu dziennie (dzieci 1-1,5 łyżeczki).

NA ZDROWIE !!




7 komentarzy:

  1. Słyszałam o tym syropie, ale jakoś nie po drodze mi było kwiatki zbierać. Zapisuję i nadrobię latem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w tym roku tez mam nie swój ;) koleżanka mnie poratowała :) ale w przyszłym roku w maju wyruszam na łąkę po mniszek i będę robić stropek :D

      Usuń
  2. Ach...nie zrobiłam go latem i bardzo żałuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj ja też :( dobrze ze inni pomysleli ;) w przyszłym roku będę działac :D

      Usuń
  3. Bardzo żałuję, że go nie Zrobiłam w zeszłym roku. W tym nadrobie ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Robię syrop z mlecza od jakiś 17 lat. Jest fantastyczny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Robię syrop z mlecza od jakiś 17 lat. Jest fantastyczny.

    OdpowiedzUsuń